Wix webdesign
  • White Instagram Icon
  • White Facebook Icon

Alle antwoorden op jouw vragen over SEO.

Bijgewerkt: mrt 12



Kennis is macht en dat geldt zeker voor SEO. Hoe meer je weet hoe beter je je website hunt optimaliseren, wat zal leiden tot een betere positie in de zoekresultaten en meer klikken naar jouw website. Laten we ons dus eens gaan verdiepen in de meest gestelde vragen over SEO.


SEO en jouw bedrijf


Wat is SEO

SEO of zoekmachine-optimalisatie omvat alles wat je kunt doen om een betere positie te verkrijgen in de resultaten van zoekmachines (zoals Google). SEO omvat bijvoorbeeld het toevoegen van SEO-titels en paginaomschrijvingen, het toevogeen van alt-tags aan afbeeldingen, het verkrijgen van backlinks, het opstarten van een blog en meer.


Wat is het verschil tussen SEO en SEA (SEM)

Zowel SEO als SEA (zoekmachinemarketing) zorgen voor het vergroten van de zichtbaarheid van een site op zoekresultaten. Het belangrijke verschil is bij SEA men moet betalen voor deze promotietechnieken en bij SEO niet. Met andere woorden SEO is vele malen goedkoper dan SEA.


Waarom is SEO belangrijk voor mijn bedrijf?

Iedereen gebruikt zoekmachines, van het controleren van het weer tot het vinden van de dichtstbijzijnde pizzeria. Zoekmachines spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Daarom is zoekmachineoptimalisatie cruciaal geworden om online succesvol te zijn. Denk aan de spreekwoordelijke 'bomen in het bos', als jouw website online staat en niemand kan hem vinden. Dus werk aan je SEO zodat je goed gevonden wordt.


Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines gebruiken een geavanceerde sets aan algoritmen om webpagina's te crawlen, te indexeren en op te halen.

De eerste fase wordt 'crawlen' genoemd, wat in feite het scannen of doorlezen is van de codes van jouw website.

In de tweede fase worden de doorzochte webpagina's opgeslagen in een enorme database. Dit wordt 'indexering' genoemd.

Het laatste deel gebeurt wanneer iemand een zoekopdracht invoert. De zoekmachine raadpleegt dezelfde database en toont de webpagina's die het meest relevant acht voor die specifieke zoekopdracht.


Heb je kennis nodig van coderen voor goede SEO?

Absoluut niet. Kennis van de basisprincipes van HTML kan je helpen bij het begrijpen van de structuur van webpagina's, maar je hoeft zeker geen programmeur te zijn als je hoger wilt scoren bij Google.


Wat is lokale SEO?

Lokale SEO verwijst naar specifieke acties die zijn ondernomen om te verschijnen in de zoekresultaten wanneer iemand op zoek is naar een bedrijf in uw omgeving, bijvoorbeeld 'schoenenwinkel' in 'Tilburg'. Het stimuleren van lokale SEO is een geweldige manier om potentiële klanten uit je omgeving aan te trekken. Meld je bedrijf daarom altijd aan bij Google Mijn Bedrijf. Hierdoor kan je bedrijf worden weergegeven op Google maps en heb je een grotere kans om te verschijnen in de zogenaamde 'Local Pack' (de resultaten die je onder de kaart ziet bij zoekresultaten).


Verbeter je SEO


Hoe wordt je gevonden op Google?

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je website gecrawld en geïndexeerd wordt. Dit zijn de stappen die je moet nemen:


Verifieer je website met Google Search Console.

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een gratis service van Google voor website-eigenaren. Het verifiëren van je website met GSC wordt beschouwd als een SEO best practice en zal Google in staat stellen te begrijpen dat je de site-eigenaar bent. Bovendien biedt Google Search Consoles je waardevolle informatie over je website, zoals: aantal vertoningen in zoekresultaten, aantal klikken en je positie voor bepaalde zoekwoorden.


Dien je sitemap in

Een sitemap is eenvoudig een plan van jouw website. Het laat zien hoe jouw verschillende pagina's met elkaar zijn verbonden. Het is handig om een sitemap naar zoekmachines te sturen zodat ze je website gemakkelijker en sneller kunnen doorzoeken, wat je algehele SEO verbetert.


Test het uit

De eenvoudigste manier om te controleren of je site is geïndexeerd, is door ‘site: jouwwebsitenaam.com’ in te voeren in het zoekvak van Google en te kijken of er iets naar boven komt. Als je pagina's in het resultaat verschijnen, betekent dit dat je website is geïndexeerd. Raak niet in paniek als je niet meteen resultaten ziet, omdat het indexeringsproces enige tijd kan duren.


Belangrijk: Indexatie is geen synoniem voor optimalisatie. Jouw website kan worden geïndexeerd door Google, maar staat nog steeds niet op de eerste pagina's. Dit is waar optimalisatie (SEO) van pas komt. Wil je dat je website goed geïndexeerd wordt door Google neem dan contact op met het team van By Marko.


Hoe verbeter ik mijn SEO?

Goede SEO begint met planning en nieuwsgierigheid. Je moet weten dat elk aspect van de website, van inhoud tot ontwerp, impact kan hebben op je positie in de zoekresultaten. Er zijn meer dan 200 signalen in het algoritme van Google die je kunnen helpen het lot van de positie van een site te bepalen. De belangrijkste elementen waar je rekening mee moet houden zijn de volgende:


Content

Is de inhoud (content) van je website van hoge kwaliteit? Heb je de juiste zoekwoorden gekozen? Is de inhoud gemakkelijk te gebruiken op mobiele apparaten? Al deze elementen beïnvloeden de manier waarop bots de inhoud waarnemen en jouw pagina's rangschikken. Dit is de reden waarom het werken aan goede content cruciaal is als je je ranking echt wilt verbeteren.


Links

Links vanuit andere websites naar jouw website is voor zoekmachines een vorm van goedkeuring en worden door zoekmachines zeer hoog aangeschreven. Deze (back)links zorgen zeker voor een positieve boost.


Technische SEO

Zorg voor goede 'crawlability' door de pagina's van je site goed te structureren met behulp van koppen en tussenkoppen en zorg dat je website veilig is.


Wat zijn SEO-zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn zinnen van twee tot vijf woorden die jouw potentiële klanten in een zoekmachine zouden typen wanneer ze naar jouw bedrijf zoeken. Het kiezen en invoegen van de juiste termen in de content is cruciaal, omdat het de bots van Google helpt jouw website beter te begrijpen en je te identificeren als een relevant resultaat voor een specifieke zoekopdracht.


Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor mijn website?

Om de meest relevante zoekwoorden te vinden, vermeldt je alle mogelijke woorden die potentiële bezoekers of klanten zouden gebruiken om jouw bedrijf online te vinden. Denk niet na over hoe je jouw bedrijf zou beschrijven, maar naar wat mensen online zouden zoeken. Hoewel je jezelf bijvoorbeeld zou kunnen beschrijven als een "tuinontwerper", zijn jouw potentiële klanten eerder op zoek naar een "tuinarchitect".


SEO content


Hoe optimaliseer is mijn SEO teksten? Wat is geweldige content?

Zodra je zoekwoorden bekend zijn is het belangrijk dat je deze op de juiste plaatsen zet in de website. zoals de SEO-titel, pagina content, afbeeldingsbeschrijvingen en natuurlijk je blog berichten.

Om door zoekmachines goed te worden beoordeeld kijken ze naar de kwaliteit van de content. Deze moet aan de volgende eisen voldoen:

Waardevol: de content moet informatief en nuttig zijn voor de lezer.

Uniek: Je kunt deze informatie nergens anders vinden.

Vers: de content wordt regelmatig bijgewerkt.


Het starten van een blog is meestal een uitstekende manier om je website te voeden met content die nuttig, uniek en bijgewerkt is.


Hebben afbeeldingen invloed op SEO?

Ja, dat doen ze zeker. Als je afbeeldingen volledig zijn geoptimaliseerd, kunnen ze worden gevonden in Google Afbeeldingen, wat meer verkeer naar je website betekent. Hoe bereik je dit? Allereerst wilt je ervoor zorgen dat je alt-teksten aan de afbeeldingen toevoegt. Google en andere zoekmachines kunnen afbeeldingen niet zien zoals wij, daarom moet je tekst toevoegen om hen te helpen begrijpen wat er op jouw foto's, grafieken en andere foto's staat. Vergeet niet dat het belangrijk is dat je unieke en beschrijvende alt-tekst toevoegt aan al je foto's.


Hoe verhoudt UX (gebruikerservaring) zich tot SEO?

De manier waarop gebruikers de inhoud van jouw website waarnemen en ervaren, is van belang en het is eigenlijk een bekend classificatiesignaal. Het wordt op meerdere manieren berekend, zoals: tijd op pagina, aantal bekeken pagina's en bouncepercentage. Daarom is het zo belangrijk dat je website er niet alleen fantastisch uitziet, maar ook functioneel en gemakkelijk navigeerbaar is.


SEO en bloggen


Hoeveel zoekwoorden moet ik opnemen in mijn blogpost?

Wanneer je een blog start, is het toevoegen van trefwoorden aan de inhoud een geweldige manier om een meer niche-publiek aan te trekken uit zoekresultaten. De sleutel hier is evenwicht. Je wilt dat je zoekwoorden ten minste eenmaal in de titel en in de eerste alinea van je tekst worden weergegeven en twee of drie keer in de rest van het artikel. Natuurlijk, wanneer je artikel over een bepaald onderwerp gaat, zullen de trefwoorden moeiteloos in de teksten naar voren komen. Zoekmachines worden steeds beter in het begrijpen van bepaalde onderwerpen en de aan elkaar gerelateerde woorden, dus je hoeft jezelf niet te beperken door alleen dat ene trefwoord te gebruiken.


Wat is de ideale lengte van een blogbericht?

Hoewel het technisch niet bewezen is wat het ideale aantal woorden is, beweren veel onderzoeken dat inhoud met een 'lange vorm' goed presteert in de zoekresultaten. Dit gezegd zijnde, het is geen algemene regel en je moet eerst rekening houden met de normen voor je doelgroep en je branche. Plus, lengte is niet het enige dat telt. De kwaliteit van de inhoud, of deze nu waardevolle afbeeldingen en video's bevat, de tevredenheid van de lezer en de betrokkenheid zijn allemaal factoren die je rangorde bepalen. Het belangrijkste om te onthouden is dat alles wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je doelgroep langer op je website wil blijven, een positieve invloed heeft op uw SEO.


Hoe vaak moet ik blogberichten publiceren?

Bloggen helpt je website fris te blijven want hoe meer inhoud je publiceert, hoe meer Google-bots terugkomen op zoek naar meer. Je hoeft beslist niet elke dag een blogbericht te publiceren. Probeer een ritme te vinden dat bij jou en jouw workflow past. Het minimum zou een keer per maand zijn, maar als je echt toegewijd bent aan SEO, raden we aan om het een keer per week te doen. Natuurlijk is meer altijd welkom - als je waardevolle informatie hebt om te delen.


SEO en promotie


Wat zijn SEO-backlinks?

Backlinks zijn links van externe sites naar jouw eigen website (of een van zijn pagina's). Ze vormen een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie. Inderdaad, hoe meer links je kunt krijgen, hoe meer jouw website in de ogen van Google als betrouwbaar en toonaangevend wordt beschouwd. Ze krijgen is geen eenvoudige taak, maar je kunt beginnen door contact te maken met bloggers, websites en online tijdschriften en proberen door hen genoemd te worden.


Vergeet niet dat het belangrijk is om binnen de richtlijnen van Google te blijven en niet deel te nemen aan zogenaamde ‘link-schema's’, wat absoluut een zonde van SEO is.


Heeft sociale media invloed op SEO?

Dit wordt al geruime tijd besproken, maar denk er op deze manier over na: hoe meer mensen zich bezighouden met je inhoud, hoe meer ze het online willen delen. Dit verhoogt de hoeveelheid verkeer naar je site, wat geweldig is voor jouw SEO. Hoewel het dus geen bewezen rangschikkingssignaal is, kunnen prestaties van sociale media een indirecte invloed hebben op uw rangorde.


Heeft mijn domeinnaam invloed op mijn SEO?

 Ja dat doet het zeker. Jouw domeinnaam is een van de eerste plaatsen waar een bot naartoe gaat om het onderwerp van je website te begrijpen. Daarom is het een goed idee om vooraf wat onderzoek te doen om te begrijpen welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor uw bedrijf voordat u uw domeinnaam kiest. Meer hulp nodig? Neem dan contact op met By Marko.


Wat zijn meta tags?

Als we het hebben over metatags verwijzen we in wezen naar jouw metatitel of SEO-titel plus de metabeschrijving. Samen met jouw URL vormen deze het fragment dat wordt weergegeven in zoekresultaten Daarom is het zo belangrijk om op deze tekstuele elementen te letten, omdat bots ze zullen scannen om de inhoud van jouw webpagina te begrijpen. Je kunt zelfs je zoekweergave volledig aanpassen (met andere woorden, hoe je webpagina's worden weergegeven op SERP's zoals Google).


Wat zijn heading tags en waarom heb ik ze nodig?

Heading tags (van H1 tot H6) zijn de 'SEO-termen' voor titels en koppen en zijn geweldig om je pagina's structuur en hiërarchie te geven. Zie het als een krant: de hoofdkop is de belangrijkste en de andere titels van artikelen zijn minder belangrijk. Dat betekent dat je H1-tag wordt gebruikt voor uw prominente titel, H2-tag voor die van een lager niveau, enz.


Wat betekent 301 redirect?

Een 301-redirect wordt gebruikt om de loop van al het verkeer van de ene pagina naar de andere te wijzigen. Kortom, het vertelt zoekmachines zoals Google dat de URL (webadres) van een pagina is gewijzigd en laat hen weten wat de nieuwe pagina is. Dit helpt de nieuwe pagina om de SEO-kracht te behouden die is verkregen door de vorige pagina, en is noodzakelijk om dubbele inhoudsproblemen te voorkomen, die Google echt niet leuk vindt.


SEO resultaten


Hoe lang duurt het om in de zoekresultaten te verschijnen?

Geduld! Meestal duurt het enige tijd voordat een zoekmachine de pagina's van je website toont, vooral als deze gloednieuw is. We kunnen geen specifieke datum geven, omdat dit afhankelijk is van veel factoren, zoals het concurrentievermogen van je branche en zoekwoorden, de kwaliteit en versheid van de inhoud die je publiceert en de optimalisatie van je site.


Je moet de bots van Google de tijd geven om na te denken over de wijzigingen die je hebt aangebracht. Bovendien is SEO als een marathon, geen sprint. Het is een continu proces, wat betekent dat je je website regelmatig kunt (en zou moeten) updaten met inhoud van hoge kwaliteit die origineel en fris is, zodat je hoger kunt scoren. Meer begeleiding nodig? Vraag het aan By Marko.


Hoe kan ik mijn organische verkeer meten?

Een geweldige manier om je organische inspanningen te meten, is door de tools van Google te gebruiken. Google Analytics en Google Search Console zijn bedoeld om je meer inzicht te geven in hoe goed je website online presteert.


1. Ga in Google Search Console naar ‘Search Traffic’ en klik op ‘Search Analytics’ om de topquery's en toppagina's te vinden waarmee je klikken van Google ontvangt.


2. Ga in Google Analytics naar het gedeelte ‘Acquisities’ en klik op ‘Overzicht’. Daar kunt je zien hoeveel organisch verkeer jouw site bereikt. Als je erop klikt, zie je een grafiek. Je kunt hier met de gegevens spelen en de veranderingen in organisch verkeer bekijken door een specifieke periode te vergelijken met een eerdere. Als Je niet zeker weet hoe u Google Analytics moet gebruiken vraag het dan aan de experts van By Marko.


Hoe optimaliseer ik mijn Wix-website?

SEO klinkt eng, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn. Vooral als je een Wix-gebruiker bent. Allereerst hoeft je je zich geen zorgen te maken over enig technisch aspect van jouw site. Je kunt erop vertrouwen dat de code van jouw Wix website gemakkelijk door bots kan worden gelezen, je site snel wordt geladen en dat je vanaf het begin een mobielvriendelijke website hebt.


Ten tweede kun je altijd terecht bij de WIX SEO experts van By Marko. Zij hebben meer dan 10 jaar ervaring in Wix en SEO.